.: FoLLoWer :.

Selasa, 26 April 2016

::: Diari Kurus dan Sihat Cik Hani Vol 1 :::

بسم الله الرحمن الرحيم

~Pengenalan Diari Kurus Cik Hani

Assalamualaikum..

“Mengurangkan berat badan sebanyak 10kg, seolah-olah kita membuang bebanan guni beras 10kg dari bahu kita” (Dr Zubaidi Hj Ahmad 2016).

Alhamdulillah.. Nah! Benar apa yang disampaikan oleh Dr Zubaidi.. Saya sendiri dah merasakannya.. Saya kehilangan 22kg dalam masa 7 bulan lebih.. Badan saya semakin ringan, naik tangga tak semput, boleh berjogging tanpa henti selama 30-40 minit, solat bertambah khusyuk dan banyak lagi perubahan yang saya rasai selepas kehilangan 22kg. Alhamdulillah. Semuanya atas izin Allah.

Betul ke loss 22kg, mana bukti?

Buat rakan-rakan pembaca, saya akan sediakan gambar saya tapi tanpa wajah.. insya Allah.. hanya ahli keluarga, saudara dan sahabat yang mengenali mengetahui perubahan yang berlaku pada diri saya..

Bagaimana awak buat? Diet apa?

Untuk persoalan ini, dua diet yang saya jadikan garis panduan iaitu diet seimbang yang diperkenalkan oleh Kevin Zahri dan diet atkins. Sepanjang perjalanan diet, saya menggunakan konsep diet seimbang berbanding atkins. Mungkin sebab itu, penurunan berat badan saya agak lambat berbanding rakan-rakan pengamal diet atkins. Saya mempunyai alasan saya tersendiri mengapa saya tidak mengamalkan diet atkins 100%. Nak tahu? Boleh tanya saya personally ^_~

Ehh kejap, Atkins apa tu? Makanan ke?

Atkins bukan makanan ya rakan-rakan.. haha.. ^__^ Atkins ni secara ringkas diet yang mengurangkan pengambilan karbohidrat. Manakala, diet seimbang pula, diet yang mengambil kira tentang kalori masuk dan kalori keluar sebagai panduan. Kabohidrat tu apa? komponen karbohidrat ni seperti nasi, roti, kentang, pasta, mee dan sebagainya. Kalau nak tahu secara lebih detail boleh Tanya pakcik Google ya! Hee~

Diet lain?

Sebenarnya, banyak sangat diet yang wujud kat muka bumi ni awak-awak semua. Selain diet seimbang dan atkins, ada diet military, diet ikut darah, diet vegie dan banyak lagi.. kena rajin explore je.. sekarang ni semua maklumat di hujung jari.. mudahkan?

Kenapa nak sangat diet ni??

Hmm.. saya ada dua fasa yang menjadi sebab kenapa saya nak sangat turunkan berat badan…

Fasa pertama
Dalam masa 2 bulan, saya berjaya turunkan berat sehingga 9.4kg.. saya nak sangat turunkan berat atas 3 sebab iaitu atas saranan Dr Pakar yang saya perlu jumpa hampir 2 tahun lebih kerana saya menghadapi masalah period yang tidak teratur, dorongan dan harapan mak saya serta kerana saya nak pergi majlis perkahwinan kawan saya. Ehh! Sebab yang terakhir tu jangan ikut macam saya.. hahaha.. hmm..

Fasa Kedua
Berbaki 5-6 bulan, saya telah Berjaya menurunkan berat badan sebanyak 12.6kg iaitu secara keseluruhan 7-8 bulan, saya dah loss 22kg.. Alhamdulillah.. ok.. saya tukar SEBAB saya ingin diet iaitu saya nak kurus dan sihat kerana Allah bukan lagi kerana manusia semata-mata. Bila kita buat kerana manusia, mungkin kekecewaan yang akan kita peroleh tetapi bila buat sesuatu kerana Allah.. Allah takkan pernah mengecewakan kita. Untuk pengetahuan semua, period saya juga telah kembali normal. Yang lebih menggembirakan saya, cycle period saya sangat teratur dan cantik. Dr Pakar pun puji kerana saya telah menemui jalan penyelesaian kepada permasalahan saya iaitu dengan turunkan berat badan dan senaman. Semuanya atas izin Allah juga.. terima kasih ya Allah! Sebenarnya dalam masa yang sama, saya juga nak buat kejutan pada kawan baik saya ni atas sebab-sebab yang tertentu. Jeng.. jeng.. tapi dah tak jadi kejutan dah.. hmm.. ^_~

Letakkan sebab utama kenapa rakan-rakan nak turunkan berat badan supaya rakan-rakan akan kekal fokus untuk mencapai matlamat.. insya Allah.. saya sendiri masih dalam fasa diet dan saya nak kurangkan lagi 10 kg.. target sehingga 24/8/2016 untuk genapkan setahun.. insya Allah.. doakan saya ya! Terima kasih! ^^

(p/s: saya ada mengambil suplemen CMD untuk bantu menyelesaikan masalah period saya. Alhamdulillah memang bagus CMD ni. Saya syorkan untuk mencuba CMD sebagai alternatif kepada yang menghadapi masalah seperti saya. Jika ingin maklumat lebih lanjut boleh mel-e saya di alamat: nurfarhanimokhtar@siswa.ukm.edu.my . Kalau nak mel tanya tentang diet pun boleh. Saya sedia membantu. Insya Allah :) Jika berkelapangan saya akan kongsikan apa itu CMD dan kelebihannya.. Insya Allah )

Ehh kejap! Mana gambarnya?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
Taa daa... gambar tanpa wajah ^_~

Cik Hani on diet loss 22 kg in 7-8 month


Panjangnya membebel.. Ok, jadi apa caranya nak mulakan diet?

Sabar.. ^___^ Saya akan kongsikan tips untuk mulakan diet pada perkongsian yang akan datang ya! Insya Allah ^_~

Nantikan perkongsian saya yang seterusnya ya dalam Diari Kurus dan Sihat Cik Hani Vol 2 pula.. insya Allah ^_~

Terima Kasih.. جزاك اللهُ خيرًا 

Wallahu'alam...


0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...